Jump to navigation

Vol 51 No 25

Published 17th December 2010


Careless cables cost lives

Wikileaks, or its helpers in the mainstream press, have failed in at least five instances to protect sensitive sources quoted by United States’ diplomats in cables that they have published. The names of some were redacted, although other information was left which enabled them to be easily identified, and some names were left in, opening all to reprisal by their governments. The interlocutor of a US diplomat in Maputo who told tales of widespread corruption and profiting from drugs smuggling in the Frente de Libertaçao de Moçambique was identified by the Mozambique state news agency, AIM, because, although Wikileaks had redacted his name, he was identifiable through his ownership of a factory. AIM telephoned the source and then published an article saying he ‘categorically denied’ all that the US diplomat said he had told him.

End of preview - This article contains approximately 516 words.

End of preview

Subscribers: Log in now to read the complete article.

Account Holders: Log in now and use your Account Credit to buy this article. No Credit? Top up your Account now.


If you have a print subscription already, click here for a password that gives you full access to the website.

If you are logged in, but still cannot access the full text of this article, email customer services or telephone us on +44(0)1638 743633.